תאונות דרכים
תאונות דרכים

כל מה שחשוב לדעת על ביטוח החובה של הרכב שלך

אחזקת ביטוח חובה מחויבת על פי חוק פקודת ביטוח רכב מנועי, לכל אדם אשר בבעלותו או אשר נוהג בכלי רכב ממונע במדינת ישראל, והוא מחויב להציגה למבקרי השלטון על פי דרישה.

אחזקה ורכישה של ביטוח חובה אינה מותנית ברכישת ביטוח רכב רכוש, דהיינו ביטוח מקיף או ביטוח צד ג'. אלו הם ביטוחי רשות, אשר אינם מחויבים על פי חוק ונתונים לשיקול דעתו של בעל המכונית.

פוליסת ביטוח חובה נכנסת לתוקף לאחר החתמתו על ידי הבנק במועד התשלום, לא לפני התאריך הנקוב בה, ותוקפו מסתיים בתאריך המצוין על גבי התעודה.

נהיגה ללא תעודת ביטוח חובה חתומה מהווה עבירה פלילית. אין חובתו של סוכן הביטוח למכור ביטוח חובה בעת מכירת ביטוחי רכב רכוש.

מי זכאי או אינו זכאי לקבלת פיצויים בתביעת ביטוח החובה?

הגדרת הזכאות לפיצויים בתביעת ביטוח החובה מוגדרת בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ובו נאמר כי הזכאים בתביעות פיצויים הנם הנהג הנפצע, הנוסעים ברכב, הולכי הרגל שנפגעו במהלך התאונה עם כלי הרכב המבוטח.

בנסיבות מסוימות, יפוצה גם עד לתאונה אשר נפגע נפשית ממחזה התאונה, וקרוב משפחה אשר לא נכח בתאונה אך נפגע נפשית מפגיעת קרובו במהלך התאונה.

לא זכאי לפיצוי נהג אשר השתמש ברכב ללא רשות (נהג ברכב גנוב) או הנוסעים ברכב גנוב כשהם מודעים לכך, נהג הנוהג ללא רישיון נהיגה, נהג הנוהג ברכב למטרת ביצוע פשע, ונהג הנוהג ברכב ללא תעודת ביטוח חתומה ותקיפה.

הגדרת שימוש ברכב מנועי בחוק

החוק מגדיר שימוש ברכב מנועי בפעולות של נסיעה ברכב, כניסה ויציאה מהרכב, החנייתו, דחיפת הרכב או גרירתו, טיפול ותיקון הרכב שלא במסגרת מוסך, היפוך רכב או נפילת חלק מהרכב.

כחריג, ביטוח חובה לא מכסה את נהג הרכב כאשר השתמש הנהג ברכב לצורך מרוץ מכוניות (זאת על פי חוק הנהיגה הספורטיבית תשס"ו) הקובע כי פקודות הביטוח לא יחולו על שימוש בכלי רכב למטרות נהיגה תחרותית.

כלי רכב מנועי מוגדר בחוק כרכב הנע בכוח מכני על פני הקרקע, ועיקר ייעודו לשמש לתחבורה יבשתית, לרבות רכב הנגרר או נתמך על ידי רכב מנועי.

נלמד על פי הגדרה זו, כי כל כלי אשר מונע על ידי מנוע ונע על האדמה מחויב בביטוח חובה, ובהגדרה זו נכללים טרקטורים, אוטובוסים, אופנועים ועוד. בהגדרה זו לא נכללים כסאות גלגלים, עגלות נכים ומדרגות נעות, וכמובן כלי שייט.

הגבלות ביטוח חובה בפוליסות משלימות

סוכני ביטוח עלולים לקבוע הגבלות לביטוח החובה בפוליסות ביטוח משלימות. הגבלות אלו מותרות וברות תוקף בחוק, אך לא תמיד.

אין הפוליסה יכולה לקבוע הגבלות הקשורות בגילו או במצבו הנפשי של המבוטח כנגד ביטוח החובה, וכן הגבלות על מצב הרכב, מספר הנוסעים, ומשקל המסעות ברכב.

ניתן להגביל את ביטוח החובה בסוגיות הקשורות למטרות השימוש ברכב, זהות הנהג ברכב, מין הנהג, כריות האוויר המותקנות ברכב, היעדר או הימצאותן של תביעות קודמות, מספר שלילות הרישיון של הנהג ברכב ונפח המנוע של הרכב.

מכירת רכב והעברת פוליסת ביטוח חובה לקונה

לעיתים, מבקש מוכר רכב למכור את רכבו עם יתרת ביטוח החובה שברשותו. פקודת הביטוח לא מחויבת בהכרה בהעברה מסוג זה, ומומלץ לא לבצע רכישה מסוג זה.

מומלץ לרכוש פוליסת ביטוח חובה חדשה עם קניית הרכב, היות וייתכנו סיבוכים בתשלומי פיצויים בעת תביעת הפוליסה, כאשר המבטחת יכולה להתנגד לתשלום ולהצהיר כי לא הייתה מודעת על העברת הבעלות על הפוליסה, וייתכן כי לא הייתה מסכימה לבטח את הנהג החדש ברכב.