תאונות עבודה
תאונות עבודה

מיקרוטראומה ומחלות מקצוע

לצד ההגדרה הקלאסית והברורה של תאונת עבודה, ראה לנכון בית המשפט לדיני עבודה לבצע הרחבה, שתעניק כיסוי למגוון המקרים בהם נגרמים נזקי גוף לעובדים, כתוצאה מעבודתם.

הרחבה זו, נוגעת למקרים של מחלת מקצוע או מיקרוטראומה.

מהי מחלת מקצוע?

מחלת מקצוע, הנה מחלה שלקה בה העובד כתוצאה מאופי ותנאי עבודתו. אם בריאותכם התדרדרה כתוצאה מתנאי עבודתכם, כדאי להתייעץ עם עורך דין, יכול להיות שמצבכם הבריאותי, בשילות התנאים בהם אתם עובדים, מזכים אתכם בפיצוי מהמוסד לביטוח לאומי.

בכדי שמוסד זה יכיר במחלה, כמחלת מקצוע, יש להוכיח קשר סיבתי בין התנאים בהם הנכם עובדים, לבין התפתחות המחלה.

אם קשר זה הוכח בעבר, הרי שמחלתכם תהיה חלק מהרשימה בתקנות המוסד לביטוח לאומי, בה מחלות שהוכרו על ידו כמחלות מקצוע.

מהי מיקרוטראומה?

תחום המיקרוטראומה, התפתח לתורה שלמה בשנים האחרונות ובית הדין לענייני עבודה הציב אותו על סדר יומו. אולם, נושאים רבים הקשורים למיקרוטראומה טרם זכו לפסיקה מסודרת ומדובר בתחום חדש, שלמרות המחקרים הקיימים – נותרו נושאים רבים לחקור בו.

מיקרוטראומה, הוא מצב של נזק גופני, אשר נגרם לעובד כתוצאה מפגיעות זעירות, חוזרות ונשנות, שאירעו לאורך זמן במסגרת עבודתו. כך לדוגמא, יתכן שעובד נדרש במסגרת תפקידו לבצע פעולה מסוימת, לעיתים תכופות ולאורך זמן, בעוד פעולה זו גורמת לפגיעות זעירות לאיבר המופעל בעת ביצועה.

לא ניתן למדוד את נזקיה של כל פעולה, שכן נזקים אלו הנם נזקים מזעריים. אך הצטברותם עלולה לעלות לכדי נזקים כרוניים ואף נכות, בגינם יוכל העובד לתבוע פיצויים.

בכדי לבסס טענות בדבר הנזק, תידרש חוות דעת של רופא מומחה, העוסק בתחום בו נגרמה הפגיעה. רופא זה יעריך את היקף הנזק ויתייחס בחוות דעתו אל הקשר הסיבתי שבין ביצוע הפעולות להן נדרש העובד, לבין הפגיעות בגופו.

עילה לתביעת פיצויים בגין מיקרוטראומה

בכדי לקבוע האם הפגיעה בגופו של העובד הנה מיקרוטראומה, על בית המשפט להכריע בסוגיות משפטיות ורפואיות. מבחינה משפטית, יקבע בית המשפט בכל הנוגע לעובדות ונסיבות המקרה.

מבחינה רפואית, הקביעה תתבסס ברובה על חוות דעתו של המומחה והמחקרים שיוצגו.

ככלל, ישנם שלושה תנאים שעל התובע לבסס בכדי שפגיעתו תיחשב למיקרוטראומה.

ראשית, עליו להוכיח כי הפגיעות הזעירות שנגרמו לו, כל פגיעה כשלעצמה, מתאימות להגדרתן הקלאסית של תאונות עבודה. כלומר, אירועים בלתי צפויים, המתרחשים במסגרת העבודה, על פני רצף של זמן.

בהמשך, חוות הדעת של המומחה תצטרך לבסס את קיומה של שרשרת פגיעות זעירות, אשר במצטבר מתבטאות בנזק גוף משמעותי.

לסיום, יש להוכיח את הקשר הסיבתי, שבין הפעולות שנדרש העובד לבצע במסגרת עבודתו, לבין הפגיעות הזעירות.