פיטורין: מכלול הזכויות של העובד/ת לאחר הפיטורים!

חוק פיטורין, כפי שנקבע במסגרת דיני עבודה, מטרתו להגן על זכויות עובדים אחידות בכל המגזרים במשק.

למעשה, זהו חוק סוציאלי, המכיר בכך שבידי המעסיקים כח רב וראוי להגן על העובדים משרירות ליבם של המעסיקים.

כך, למעשה, קובע חוק פיטורין כמה וכמה תנאים שאי קיומם ייחשב לפיטורין שלא כחוק. לדוגמא, מתן הודעה מוקדמת שתאפשר לעובד למצוא עבודה חלופית, פיצויי פיטורין ועוד.

הודעה מוקדמת לגבי פיטורין

הודעה מוקדמת בדבר פיטורין, מחייבת הן את המעסיק שמעוניין לפטר את עובדיו והן את העובדים שמעוניינים להתפטר.

את ההודעה המוקדמת, יש למסור בהתאם למועדים הקבועים בחוק:

במהלך ששת חודשי ההעסקה הראשונים מוסיפים יום אחד עבור כל חודש עבודה, לפרק הזמן במהלכו יש להודיע מראש.

החל מהחודש השביעי להעסקה ועד לתום השנה הראשונה, יתווספו שישה ימים ויומיים וחצי נוספים – עבור כל חודש עבודה.

לאחר שנה של העסקה רציפה, תינתן הודעה של חודש מראש.

את ההודעה יש להעביר בכתב ולציין בה את מועד מסירתה ואת מועד כניסת הפיטורין לתוקפם. אם במעמד הפיטורין, עובד יבקש זאת, חלה על המעסיק חובה לבצע לו שימוע.

לא קיבלת הודעה מוקדמת?

כאמור, הודעת פיטורין מוקדמת הנה חובה שחלה הן על המעסיק והן על העובד. לפי הקבוע בחוק, עובד שפוטר ולא קיבל הודעה מוקדמת, זכאי לפיצוי בסכום השכר שהיה מקבל בעד התקופה במהלכה לא ניתנה לא ההודעה, לולא פוטר.

עובד שמפסיק לעבוד, אך לא מוסר למעסיקיו הודעה מוקדמת בדבר הפסקת עבודתו, הפיצוי למעסיק יהיה זהה. בכל מקרה של סיום העבודה ללא הודעה מוקדמת של מי מהצדדים, כדאי להתייעץ עם עורכי דין הבקיאים בתחום דיני עבודה.

פיטורים בניגוד לחוק!

ישנם מקרים רבים בהם פיטורי עובדים הם מנוגדים לחוק ואם העובדים ירצו בכך, יוכלו לתבוע את החזרתם לעבודה בבית הדין לענייני עבודה.

דוגמאות לכך, ניתן למצוא במקרים בהם עובד מפוטר בשל נטייתו המינית, מינו, גזעו, אמונתו הדתית, לאומיותו, עקב היותו הורה, או בשל הידיעה כי הוא מתעתד להפוך להורה.

אחד המקרים הנפוצים בהם נשים מפוטרות בניגוד לחוק, הוא מקרה של פיטורי אישה בהריון.

לפי החוק, אין לפטר נשים בהריון, שעבדו קודם לכניסתן להריון. במקרה של פיטורין, ישולם לה פיצוי כספי עבור כל חודשי ההריון, חופשת הלידה, 45 ימים לאחר חופשת הלידה (במהלכם החוק אוסר על פיטוריה) ו–30 ימים נוספים (במהלכם החוק מחייב הודעה מוקדמת).

פיצויי פיטורין: מה מחייב החוק?

כאשר עובד מפוטר מעבודתו, לאחר שנת עבודה רציפה באותו מקום עבודה, הוא זכאי לקבל פיצויי פיטורין, בסכום שכרו החודשי לכל שנת עבודה. עבור שנת עבודה חלקית, זכאי העובד לקבל פיצויי פיטורין בסכום של חלק יחסי משכרו החודשי.

אי תשלום פיצויי פיטורין, או תשלום מאוחר, יחשבו הלנת שכר על כל המשתמע מכך בחוק.

חישוב פיצויי פיטורין לא יכלול תוספות שניתנו לעובד, כמו דמי נסיעות, דמי הבראה, אחזקת רכב ותנאים סוציאליים שונים. בנוסף, פיצויי פיטורין אינם חייבים בתשלום מס הכנסה.

בכל מקרה של חשש לפגיעה בזכויותכם, כדאי להתייעץ עם עורכי דין המתמחים בתחום דיני עבודה.

עורך דין בקיא בתחום ידע לייעץ לכם וללוות אתכם כך שתעמדו על כל זכויותכם בשל הפיטורים.