תשלום דמי הבראה לעובדים שכירים בישראל

עובדים רבים אינם מודעים למלוא זכויותיהם, כפי שמעסיקים רבים, אינם מבצעים את מלוא חובותיהם כלפי העובדים, בין אם בשל אי ידיעה, או ניצול אי ידיעתו של העובד.

מסקרים ומחקרים שנערכו בנושא, עולה כי הזכות לקבל דמי הבראה מהמעסיק, היא אחת מתוך אותן זכויות עובדים, הנוטות להיות מקופחות.

דמי הבראה, הנם כספים שזכאי עובד לקבל ממעבידו, בשל הוצאות ההבראה והנופש של העובד. זכאות לדמי הבראה אינה מותנית בהוכחה כי נפש העובד בפועל ואינה תלויה בהיקף הוצאות הנופש.

לאחר השלמת שנת עבודה רציפה באותו מקום עבודה, זכאי העובד לקבל סכום קבוע של דמי הבראה.

נכון לחודש יולי 2014 שיעור דמי ההבראה המשולמים לעובדים במגזר הפרטי הנו בסך 378 ש"ח ואילו במגזר הציבורי עומד שיעור דמי ההבראה על סך 427 ש"ח.

מה שמשתנה עם צבירת הוותק, הוא מספר ימי ההבראה להם זכאי העובד בכל חודש. אין זה משנה מה היקף משרתו של העובד מבחינת הזכאות לדמי הבראה, גם עובד במשרה חלקים זכאי לקבלת לאחר שנת עבודה רציפה והם יחושבו באופן יחסי להיקף משרתו.

זכויות וותק

זכויות עובדים רבות מותנות בוותק שהם צוברים במקומות העבודה ולא אחת, כאשר נבחנת זכאותם להטבות שונות, עולות שאלות רבות – כמו מקרים בהם דובר במשרה חלקית, מקרים בהם עובדים לקחו חופשים מסיבות שונות, מקרים בהם התחלפה זהות המעסיק, או עבר העובד מהעסקה על ידי חברת כח אדם להעסקה רגילה במקום עבודתו.

כאמור, להיקף המשרה אין משמעות לעניין הזכאות לקבל דמי הבראה. גם אם עובד עבד 3 ימים בשבוע, במשך 6 שעות ביום, לאורך שנה רציפה – הוא זכאי לקבל דמי הבראה.

שנת העבודה הרציפה שנדרשת, מתייחסת למקום העבודה, כלומר, גם לזהות המעסיק אין משמעות וזו יכולה להתחלף.

מבחינת היעדרות של העובד במהלך השנה מעבודתו, לא תובא בחשבון תקופה בה נעדר במסגרת חופשה ללא תשלום, שכן במסגרת זו לא התקיימו יחסי עובד מעביד.

בכל נסיבות אחרות, בהן התקיימו יחסים אלו, כמו חופשת לידה, חופשת מחלה, תאונות עבודה וכיו"ב, תובא התקופה בחשבון. במקרים של חופשת מחלה ללא תשלום, תחשב התקופה ככל חופשה ללא תשלום, במהלכה לא מתקיימים יחסי עובד מעביד.

תביעות דמי הבראה: מועד ההתיישנות

אם לא קיבלתם את מלוא דמי ההבראה להם הנכם זכאים, תוכלו לתבוע את תשלומם גם לאחר סיום ההעסקה.

בתביעות המוגשות במהלך ההעסקה, ניתן לתבוע דמי הבראה עבור 7 השנים האחרונות שקדמו למועד התביעה.

במקרים של תביעות לאחר סיום ההעסקה, ללא הוכחה כי העובד נפש בפועל ניתן לתבוע רק עבור השנתיים שקדמו למועד הגשת התביעה.

אם נפש העובד והוכיח זאת, יוכל לתבוע גם לאחר סיום העסקתו, עבור שבע השנים שקדמו לתביעה.

בכל מקרה של פגיעה בזכויותיכם כדאי להתיעץ עם עורך דין בתחום דיני עבודה. ככל שעובדים ירבו לעמוד על זכויותיהם, כך פחות מעסיקים יאפשרו פגיעה בזכויות עובדים.