לא קיבלת שכר? זכותך לתבוע פיצויים בשל הלנת שכר!

הלנת שכר הנה עבירה על חוק הגנת השכר, לפיו חייב כל מעסיק לשלם את שכר עובדיו בשלמותו ובזמן.

מעסיק שלא עשה כן, עובר על החוק ועובדיו יכולים לתבוע ממנו פיצויים בגין הלנת שכר. לפי החוק, שכר עובדים ישולם בסוף כל חודש עבודה ותשלום מאוחר יותר יחשב הלנת שכר, על כל המשתמע מכך בחוק.

יחד עם זאת, מעטים המעסיקים שמשלמים את שכר עובדיהם בסוף החודש, למרות שמדובר בעבירה על החוק.

הסיבה לכך, היא שזכאות לקבלת פיצוי עבור ימים בהם הולן שכר עובדים, מתחילה רק לאחר עשרה ימים. כלומר, אחרי העשירי לחודש העוקב.

נפגעי הלנת שכר יכולים למצות את זכויותיהם באמצעות תביעה בבית הדין לענייני עבודה. הם יכולים לתבוע את תשלום שכרם המלא וכן פיצוי עבור פרק הזמן במהלכו הולן השכר: 5% מהשכר שהולן ו–8% נוספים בגין כל שבוע שעבר אחרי ה–8 לחודש העוקב ושכרם לא שולם להם במלואו, או בחלקו.

לסכום זה יחויב המעסיק להוסיף הפרשי הצמדה ו–20% נוספים מסכום התשלום הכולל, עבור כל חודש בו הולן השכר.

התיישנות של תביעות הלנת שכר

ככל תביעה, גם בתביעת פיצויים בגין הלנת שכר, ישנם מועדי התיישנות. בתביעה על הלנת שכר ניתן לתבוע את תשלום השכר החסר וכן פיצויים, עבור פרק זמן שאינן עולה על שנה, בין המועד בו אמור היה שכר העובד להיות משולם, לבין מועד הגשת התביעה.

במקרים בהם שולם שכרו של העובד, אך לא במועד הקבוע בחוק, ניתן לתבוע פיצויים בגין הלנת שכר, לא יאוחר מ – 60 יום ממועד התשלום בפועל. לעיתים, בית הדין לענייני עבודה יאריך תקופה זו עד לפרק זמן של 90 יום.

הלנת שכר – לא רק משכורת

תביעת פיצויים בגין הלנת שכר, עשויה להיות מוגשת לא רק במקרים בהם לא שולמה משכורתו של עובד בזמן. לדוגמא, גם אי תשלום דמי הבראה, או דמי מחלה, תשלום חלקי, או מאוחר שלהם, הם עילה לתביעת פיצויים בגין הלנת שכר.

תשלום דמי מחלה נועד להבטיח כי העובד ובני המשפחה שהוא מפרנס, יוכלו להמשיך ולהתקיים בכבוד גם אם לקה בבריאותו ונאלץ להיעדר ממקום העבודה לפרק זמן מסוים. דיני עבודה, קובעים כי אי תשלום דמי מחלה, דינו כאי תשלום שכר והוא מהווה הלנת שכר על כל המשתמע מכך בחוק.

תשלום דמי מחלה ניתן שמסגרת משכורתו של העובד, המשולמת לו בחודש העוקב לחודש בו נעדר מעבודתו. כלומר, המועדים בהם היה משולם שכרו עבור ימי העבודה בהם נעדר, לולא נעדר. החסרת דמי מחלה, הנה החסרת כספים ממשכורתו של העובד.

הלנת שכר – תנאים סוציאליים

בחלק גדול מהמקרים, תנאי העסקתם של עובדים כוללים תנאים סוציאליים והטבות שונות, כמו קרנות פנסיה, נאמנות וכדומה.

בחלק מין המקרים, ישנה השתתפות של העובד בתשלום עבור התנאים וההטבות הללו והשתתפותו נלקחת מתוך שכר הברוטו שלו.

את הכספים הנלקחים משכר הברוטו של העובד, חייב המעסיק להעביר לידי הגופים השונים, להם יש לשלם עבור התנאים הסוציאליים של העובד, אם לא עשה זאת – זוהי הלנת שכר.

על המעסיק להעביר כספים אלו במלואם ולא יאוחר מ – 21 יום מסוף חודש העבודה אשר ממשכורתו נלקחו הכספים.

אם נודה לכם כי כספים שנוכו משכרכם לא הגיעו ליעדם בזמן, כדאי להתייעץ עם עורכי דין המתמחים בתחום דיני עבודה וזכויות עובדים. יתכן ויש בידכם עילה לתביעה, שתזכה אתכם בפיצוי כספי.